28 Ağustos 2009 Cuma

"FAİLİ MEÇHUL" KIYAK

Kimi arkadaşımın daha önceden benden duyduğu, daha önce neden yazmadım dedirten başlık.."faili meçhul kıyak" hareketi..Kimimiz televizyonda karşılaşmıştır, özellikle Beyaz Show'dan sonra müptelası arttı bu hareketin..Bir an önce olayı açıklamak ve yazının gerisini örneklere bırakmak istiyorum.

FMK* esasında yıllar önce varlıklı insanların arasında yaygın olan isim vs. belirtmeksizin ihtiyacı olanlara yardım yapması esasına dayanıyor. Belki hala yaygın olan bu olayda kimi zaman mahalle bakkallarını dolaşıp durumu iyi olmayanların veresiye hesabını ödemek, kimi zaman evsizlere yemek göndererek iyilik zincirinin bir halkası olurlarmış. Bu noktada mühim olan iyilik yaptığını kimsenin duymaması, bunun bir tür şova dönüştürülmemesi imiş. İşte FMK da bu fikre paralel giden bir "oyun" .

Yan tarafta örneğini gördüğünüz kartlardan kullanarak yapacağınız iyiliğe "maruz kalan"ların gülümsemesi, bu kartı kullanarak kendisinin de başka iyiliklere aracı olması esasına dayanan bir oyun. Yapacağınız kıyağın kenarına köşesine bu kartı yerleştirerek neyin parçası haline geldiğini anlaması sağlanıyor. Şimdi bu fikri uygulayanlardan birkaç örnek ile olayın ne kadar zevkkli olduğunu da aktaralım..

- “Dün gece 10 kişilik bir gruptuk. Metro istasyonunda jeton alınan açık gişenin yanındaki kapalı gişenin önüne bir adet kartın üstüne jeton bıraktık. 20 metre kadar uzaktan da merakla izliyoruz. Yaklaşık 2-3 dakika kimse görmedi jetonu. Meğerse insanlar sadece aceleyle sıraya girip etraflarına pek bakmıyorlarmış :)

Neyse sonra, sıradaki 19-20 yaşlarında bir çiftin dikkatini çekti bu. Çocuk sıradan çıkarak karta yöneldi. Bombaya bakar gibi çekinerek bakıyor :) Sonra kartı eline alıp okudu ve yüzünde harika bir gülümseme belirdi. Kız arkadaşı meraktan çatlıyor bu arada :)

Sonra jeton ve kartı alıp kızın yanına gitti, birlikte okudular. İkisinin de şaşkınlık ve mutluluğunu görmeliydiniz. Sıra kendilerine gelince sadece tek jeton aldılar ve bizim önümüzden geçerken çocuk kartı cüzdanına yerleştiriyor ve kız arkadaşına aynen şöyle diyordu: ‘Süper bi şey bu. Şahane! Biz de bu gece mutlaka başka birisine bunu yapmalıyız.’”

- “Bugün faili meçhul kıyak yapmanın sevincini yaşıyorum. Sinemaya gittik bu akşam. Bende de 3 tane gnctrkcll şifresi vardı ama biz 4 kişiydik. Fazla şifreyle bir gnctrkcll kuponu daha aldım. Kesip cüzdanıma koyduğum 2 tane FMK kağıdıyla birlikte oradaki görevliye verdim. Bunu şifresi geçerli olmayan birine verirsen sevinirim dedim :D Ama benim verdiğimi kimse bilmesin falan dedim.

Sonra geçtik kenara arkadaşlarla konuşuyoruz, saatin gelmesini bekliyoruz. Arada bakıyoruz tabi çaktırmadan ne olacak diye. Bir çiftin şifresi geçersiz çıktı galiba. Görevli FMK kağıdıyla birlikte gnctrkcll kuponunu verdi bu çifte. Şaşırdılar tabi :D Umarım onlar da birilerine verir.”

- " İzmir'de bir cafedeyim.. kahvemi yudumlayıp gazetemi okuyorum. yan tarafımda oturan genç bir arkadaş var, yalnız.

elinde sigara, ama çakmağı yok etrafa bakınıyor kimden alsam diye.. hemen yanındaki masada oturanlardan çakmak istiyor ve sigarasını yakıyor.. bunu görüyorum ve o anda kafamda bi FMK oluşuyor..

kalkmak üzereyim ama çakmağı olmayan arkadaşı gözlüyorum bir yandan.. lavaboya doğru yol alıyor sigarası masada.. çakmağımı kaptığım gibi masasına yöneliyorum ve çakmağı sigarasının üstüne koyuyorum, hemen altına da FMK kartını iliştiriyorum..:) o anı izlemek için masama geri dönüyorum, beklemeye başlıyorum…

genç arkadaş geliyor ve sandalyesine oturuyor.. sigarasına uzatıyor elini ve o anda çakmağı fark ediyor, hemen ardından da kartı görüyor.. suratında garip ve anlam verememiş bir ifadeyle kartı inceliyor.. daha sonra bütün anlamsızlık ve gariplik yerini mutluluğa ve kocaman bir gülümsemeye bırakıyor.. etrafına bakıyor, herkesi inceliyor, ben de dahil kimse oralı değil..:) ardından mutlu bir sekilde gülümseyerek sigarasını yakıyor..

cafeden çıkıyorum, yüzümde gülümseme, içimde bir keyif.. sigara çıkarıyorum, ilk gördüğüm kişiden ateş istiyorum.. gerçekten keyifli bir şekilde sigaramdan bir nefes alıp yola koyuluyorum." .

- " dün kipada alışveriş yaptım, kasiyer ödeme yaparken o an kullanmam için bana bir indirim kuponu uzattı ….üzerinde FMK kuponu zımbalanmıstı….daha önce kasaya gelen musterı benden sonrakı 10.kişiye vermesını rıca etmıs….tebrikler…" .

Siteden alıntıladığım bu birkaç örnek bile insanın içinde bir heyecan yaratıyor ister istemez. Bu oyunu oynamaya başlayalı 4-5 ay oluyor ve o kadar büyük bir zevk alıyor ki insan, anlatamam. Hiç tanımadığınız suratlarda gülümsemeye neden olmak da var, pek umursamayanları görmek de. Ancak yüzlerde oluşan gülümseme o kadar sevinç yaratıyor ki insanda, umursamayanlar adına üzülüyorsunuz.

İyilik bul, iyilik yap prensibine sahip bu hareketle ilgili daha fazla bilgi sahibi olmak için http://www.fikiratolyesi.com/2009/02/27/faili-mechul-kiyak/ adresine bir göz atmanızı tavsiye ederim. " Bu zamanda böyleleri kaldı mı " dedirtmek için bir an önce başlayın derim..

KUTAY

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder